thebeardedlady

Direktlänk till inlägg 18 oktober 2011

Tavlor

Av thebeardedlady - 18 oktober 2011 19:50

Jag är ganska mångsidig och gör alla möjliga kreativa saker, så idag tänkte jag visa några tavlor jag har gjort i lite olika tekniker.

Jag gillar att måla tavlor i akrylfärg och då gör jag det väldigt stiliserat med hela färgfält. Till större tavlor använder jag mig utav en overhead som är en jäkligt bra uppfinning alltså!

Sen så gör jag också pärlplattetavlor, då använder jag mig utav Nabbi PhotoPearls pärlor och använder även ett dataprogram med samma namn där man lägger in bilden man vill "pärlifiera" och fixar till mallar med färgkoder som är till väldigt stor hjälp för att få de perfekt.



Detta är två akryltavlor som jag har gjort på mig och min underbara man, han fick dom julklapp 2010. Båda ramarna är 15x15cm.



Den här tavlan, för får nog säga tavlan även om det är två dukar som jag har skruvat ihop, gjorde jag för inte alls så länge sen till min kära mor i 50års present. Den föreställer min mor och hennes nya gubbe när dom är som allra nykärast och gladast. Jag tänkte att det skulle vara en tavla som man blir glad av att se även när dagarna är som tråkigast. Båda ramarna är 30x30 cm. 



De här är min första riktigt stora pärlplattetavla. Den gjorde jag som mitt slutarbete på gymnasiet.

Den föreställer en bild på min kära mor när hon är runt ett år gammal och bilden är tagen av min mormor. Jag älskar allt med den bilden och kände att jag ville hylla min mamma i mitt slutarbete så jag döpte hela projektet till "söta lilla mamma".

Själva pärlläggandet tog cirka 140 timmar, sen så har jag även gjort guldramen helt själv också. Ramen plus monteringen tog runt 20 timmar att färdigställa.

Jag använde mig utav 4 olika färger på pärlorna, svart, vit, mörkgrå och ljusgrå. Hela tavlan består av 110.000 pärlor och väger runt 37 kilo och har måtten 137,5 cm x 200 cm innanför ramen.

Själv är jag supernöjd med tavlan och den gjorde bra intryck på folk som kom och tittade på den när min klass hade utställning.



De här är min första stora pärlplattetavla i alla 30 olika färger som finns inom Nabbi PhotoPearls. Den tog väldigt lång tid och jag hade ett par månaders pauser lite dåochdå.

Det var jobbigt att hålla kolla på alla färgkoder och ibland kände jag mig helt snurrig av alla siffror och färger som simmade framför mina ögon. Men till slut så var den färdig.

Den har blivit ner skuren för att passa en annan dörr än den jag hade tänkt att ha den på ifrån början, men den har nog cirka 40-50.000 pärlor.

Jag älskar idén med att inreda dörrar också och inte bara väggar, så jag tycker att den här pärlplattetavlan gör sig superbra på en dörr.



Den här tavlan är gjord av mig och min älskade man, och vi gjorde den som en present till hans syster när hon fyllde 30 år.

Den föreställer hennes barn. Här använde vi oss bara utav 15 olika färger för att göra den lite mer diskret. Den är cirka 50x70 cm.



Den här tavlan fick min lilla syster av mig och Andreas i studentpresent. Den föreställer hennes gravidmage i ett lite tidigare stadie, den gjorde vi också i bara 4 färger och den tog en lång kväll att göra.

Ramen som vi tyckte passade helt perfekt till motivet är i från IKEA. 

Och bara för att tillägga så var det i den där magen min älskade systerdotter låg och växte till sig och blev en helt underbar lite varelse. <3



Många av bilderna jag har lagt upp i det här inlägget är tagna med en mobilkamera så jag ber om ursäkt för den dåliga bildkvalitén.


/Skäggiga damen.


 
 
Lina Tsutsumi

Lina Tsutsumi

12 april 2012 10:13

Riktigt coolt! Man blir inspirerad att göra en egen :)

http://blogg.veckorevyn.com/linatsutsumi

thebeardedlady

13 april 2012 06:55

Tack, de är alltid kul att höra att man har inspirerat någon annan :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av thebeardedlady - 13 november 2013 11:53


Som jag skrev i inlägget innan så höll jag på med en ännu en tavla på Winston och i morse blev den klar.   Här är de färdiga resultatet, den är 50x50 cm. Nu har jag gjort 4 tavlor på honom, de är en populär unge de där ;)   /Skäggiga damen ...

Av thebeardedlady - 11 november 2013 09:24

Dålig som jag är så har jag ju helt och hållet glömt bort att uppdatera här. För de är faktiskit inte så att jag inte gör några tavlor och pyssel längre, utan de är bara de att jag inte har en tanke på att lägga upp de här så de glöms bort. Så jag be...

Av thebeardedlady - 25 mars 2013 08:54


Fick en beställning på en pärlplattetavla av ett par i vår föräldragrupp, de är en bild föreställande deras söta dotter Zelda. Så himla kul att jag fått så många beställningar nu, men roligast är att folk verkligen blir glada när dom får sina tavl...

Av thebeardedlady - 7 mars 2013 17:50


Nu har jag på kort tid fått beställningar på tre stycken pärlplattetavlor vilket jag tycker är skit kul. Har ju inte lika mycket tid till att göra såna saker längre men har nu hunnit färdigt med en.        Här är den jag är klar med, kul nä...

Av thebeardedlady - 7 mars 2013 17:47


Min älskade karl har inte särskillt mycket tjocktröjor så jag bestämde mig för att överraska honom och sy en. Har sytt två tröjor tidigare men de är många år sen, men de va väldigt kul och de tog bara en dag.     Han blev super nöjd och vill k...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards