thebeardedlady

Alla inlägg under oktober 2012

Av thebeardedlady - 22 oktober 2012 12:09

Fick en beställning av pappan till min underbara systerdotter på en pärltavla föreställande just henne, Novalie. Den har jag jobbat otroligt hårt med och jag har jobbat många timmar per dag, brukar i vanliga fall sitta och pärla 4-8 timmar om dagen men den här gången har jag pärlat 8-12 timmar per dag så den här blev faktiskit färdig på bara några dagar. Men jag var verkligen helt färdig i både kropp och huvud på slutet så de var nog på gränsen till farligt när man är gravid att utsätta kroppen för så mycket.

Men nu är den i alla fall färdig och jag sitter faktiskit just nu och väntar på att Oskarshamns Tidningen skall höra av sig och komma och göra en intervju om tavlan. Spännande, de blir andra gången jag kommer med i tidiningen med mina pärltavalor. Kul att dom får lite uppmärksamhet! :) 

 

 

Tidningen ville ha nån "work in progress" bild så de fixade jag när jag höll på med de ena ögat, i vanliga fall är de svårt att urskilja något på plattorna innan man sätter ihop dom med varandra. Men här tycker i alla fall jag att man ser väldigt tydligt att de är ett öga. 

 

 

Här är de färdiga resultatet, jag har precis som på min allra största tavla även byggt ramen själv. Den här ramen är ju dock inte lika avancerad som guldramen på mammatavlan men den passar snyggt till de här motivet.

(Satte den där plastväxten bredvid så att man kan se någorlunda hur stor tavlan faktiskt är. )

 

Tavlan är 120x120 cm och innehåller 57.600 pärlor och väger 16,8 kilo.

Den har tagit sammanlagt 90 timmar att göra, 5 timmars förarbete, 65 timmars pärlande och 20 timmars monterande och rambygge. 

 

Va tycks?

 

Här är artikeln om min största tavla:

http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5436388

 

 

/Skäggiga damen

Av thebeardedlady - 22 oktober 2012 11:28

Nu har vi äntligen kommit i ordning i våran nya lägenhet som vi trivs så otroligt bra i. De är verkligen jätte skönt att ha flyttat till större innan bebisen kommer, skönt att slippa känna press på att man bor för litet med ett barn och kanske till och med behöva flytta med ett litet barn.. Urch vilken mardröm, de är ju jobbigt nog ändå. 

 

Här kommer lite bilder på lägenheten så att ni får se hur långt vi har kommit, dock är de inga bilder på babyrummet då de just nu är ett "förråd". Kommit i ordning?! Hehe, eller hur, "sopat" grejerna under mattan rättare sagt.

 

 

Börjar med lite bilder på vardagsrummet, här har den stora porträttavlan på oss kommit på plats och även en helt ny soffa. 

 

 

Tv-bänken kanske ni känner igen från tidigare inlägg? Vi köpte den i alla fall på second hand och sågade bort över 20 cm på själva djupet, bytte ut glasrutorna mot hönsnät och målade den antikvit.

(snyggt kabeltrassel jag fick med på bilden)

 

 

Här är en till nyhet i möblemanget, slitna äppellådor som jag har byggt själv av gammalt virke i från kolonin. Är verkligen supernöjd med dom och dom passar så himla bra till tv-bänken. Och så får man inte glömma att nämna den underbart fina ugglan i från Lagerhaus som ger ett riktigt mysigt sken på kvällarna. 

 

 

Vårt nya kök är inte riktigt så stort som de va i vår förra lägenhet så vi bestämde oss för att ställa ut de stora ekbordet i vardagsrummet och helt enkelt få en liten matsalsdel. Mycket trevligare att ha folk över på middag när dom kan sitta här i stället för i ett trångt kök och se på när man stressar runt vid köksbänken. 

 

 

I och med de att vi inte har ekbordet i köket längre så köpte vi ett litet "frukost" bord i stället, här får man bra med plats och när de är dags för en barnstol så passar den också bra utan att de ska behöva bli så trångt. 

 

 

Man behöver inte bara ha tavlor på tavellisterna, vi har kokböcker i stället! Blir väldigt hemtrevligt.

 

 

Här är en bild på en bit av hallen, den lite finare delen där man inte slänger av sig jackorna och skorna alltså. Köpte två jätte fina pinnstolar på second hand som passar jätte bra hallen, så att man har nåt att sitta på när man tar på eller av sig skorna tex. Den andra stolen hamnade i sovrummet. 

 

 

Badrum har jag aldrig tidigare lagt upp nån bild på bloggen förut, men nu har vi ett så stort och mysigt badrum så de får också komma med här. Kör på blått och svart här och jag bara älskar att vi nu har ett badkar som de otroligt snygga duschdraperiet hänger vid. Här har vi även satt svarta kakeldekorer, de va tidigare nån grönaktig färg på dom plattorna som helt enkelt inte passade in.

 

   

Åh så har vi till sist sovrummet. Här har vi köpt en redig och snygg sänggavel i från IKEA som har gjort så att sängen har kommit upp lite i höjd och känns betydligt större och skönare helt plötsligt. 

 

 

Här är den andra pinnstolen som passar fint stilmässigt med reseten av sovrummet och som också funkar att lägga kläderna på. Mer porträtt på oss också, dom här tavlorna fick bland annat älsklingen av mig i julklapp vår första jul tillsammans. Tycker de är viktigt att man gör sovrummet till sitt egna tillsammans, de är oss de handlar om inne i de här rummet ingen annan. 

 

Hoppas ni tycker vi gjort de fint och att de ändå ger lite ny inspiration även om vi har använt mycket av dom gamla sakerna från den tidigare lägenheten. 

 

 

/Skäggiga damen

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards