thebeardedlady

Alla inlägg under februari 2012

Av thebeardedlady - 14 februari 2012 15:45

Lite halvnördig så där som jag är med mina odlingar så har jag nu också tänkt odla avokado. Så jag läste runt lite på nätet om hur man skulle göra för att få dom att gro och de bästa sättet var tydligen att sätta dom som i ett vattenbad tills dom slår rot. Så de har jag nu gjort och de ska bli spännande att se om de kan bli några fina små träd av dessa kärnor. 

 

Så jag har alltså stuckit in lite av 4 tandpetare i varje kärna så dom kan hänga bättre på glasets kant med den spetsiga delen uppåt och ungefär halva kärnan under vatten. 


 


En vecka senare och senapsfrönen har nu verkligen fått fart, man kan nästan se hur dom växer. Sånt tycker jag är väldigt kul.




/Skäggiga damen

Av thebeardedlady - 14 februari 2012 15:35

Tog ju som sagt körkort för en vecka sen och de är ju nåt jag inte skulle ha kunnat gjort om de inte va för min fantastiske körskollärare. Så igår kväll målade jag i ordning en tavla till honom med ett porträtt på mig själv så att han aldrig glömmer mig. Haha. Mest så målade jag porträttet som en kul grej och förväntade mig massvis med skratt, men icke. Han blev glad och tyckte den va fin. Haha, så nu kanske dom ska hänga upp de på körskolan. De ska bli intressant och se. 



Här är tavlan i alla fall, tycker man borde skratta lite åt den i alla fall den är ju ändå ganska ful. Hehe.




Närbild där man ser lite detaljer bättre. Jag målade den på en duk som är 20x30 cm och jag målade faktiskt inte med akryl färg den här gången. Jag använde mig utav vattenfasta markeringspennor i stället. Mycket lättare och roligare än att sitta och peta med pensel.



 

 

 

/Skäggiga damen 

Av thebeardedlady - 12 februari 2012 14:35

För nån vecka sen fick jag min första beställning på en pärlplattetavla. Hur kul som helst att de finns människor som faktiskt vill köpa mina tavlor. Jag blev så pepp att satte igång nästan på en gång och gjorde färdigt hela på bara två dagar. 



De är min käre mans kusin som beställde tavlan och den föreställer hennes son och hans pappa. Den är 70x50 cm, den innehåller 13,056 st pärlor i 4 olika färger, svartvit och två gråtoner och den tog runt 15 timmar att göra. 



                                                                                                                                                             

Verkligen jätte kul att få göra en tavla åt någon annan på beställning så där. Hoppas att jag kommer få göra fler nån gång. :)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    

/Skäggiga damen

Av thebeardedlady - 12 februari 2012 14:00

Återigen är jag jätte seg på uppdateringen här på bloggen och jag ber verkligen om ursäkt för de. Men nu är jag i alla fall äntligen färdig med mitt körkort och kan ha lite mer tid för kreativa grejer igen. Klarade uppkörningen i tisdags och igår körde jag för första gången utan dubbelbemanning. Vi tog oss en tur till Kalmar gick en sväng på Ikea och dom affärerna där ikring. Hittade som vanligt massor med saker men vi har inte allt för mycket pengar just nu så de blev lite ny inredning till lägenheten i alla fall. 









Vi köpte blandannat kakeldekor på Lagerhaus. De är verkligen en snabb och enkel grej som ändå gör en sån stor skillnad. Flaskorna är också ganska nyinköpta, men dom köpte vi på domus i Oskarshamn.   

















                                                                                                                                                                            

 

Nu när de snart är vår så är jag så himla pepp på att odla saker, så nu har jag massor med krukor med frön och kärnor. Jag tycker verkligen de är jätte fascinerande när saker man odlat gror och växer. Här är några bruna senapsfrön som jag sådde för bara 5 dagar sen och som verkligen fick fart på en gång. Har gula senapsfrön också som man kan se på bilden över. 




 

Självklart så har jag sått timjan igen, de är ju ändå min favorit grej att odla. Har även satt två olika paprikasorter och frön i från mina egna penispeppar. Ska bli kul att se om chilifröna tar sig. Dom här krukorna står i mitt lilla växthus som jag köpt på Ikea, ser så mysigt och fint ut. 


Till sommaren ska vi försöka ha råd med en kolonilott med stuga så jag kan sätta igång med mina odlingar och även ha som en ateljé.



Vardagsrummet fick sig också ett litet lyft, en nya gräsgrön matta, ett nytt ljusfat och ljus, nya blommor, en lykta i från Indiska och så väggdekoration från Ikea med magnolia blommor. Vi kände att lite färg skulle pigga upp vardagen lite. 



Ljusen är i från Ikea och ljusfatet är egentligen ett brickbord i från Rusta som vi sen bara använt själva brickan i från.   


Här är den fantastiskt fina lyktan i från Indiska som jag är helt förälskad i. Har en så himla fin färg och ger ett jätte fint ljus både när solen lyser igenom och när man har ett värmeljus i på kvällen. 



Lite nytt som ger lite extra energi, tycker i alla fall jag. 




/Skäggiga damen




Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards